Begivenhetsrik tur til Romania

Sent i går kveld kom vi hjem fra en begivenhetsrik 8-dagers tur til Romania. Her kommer en veldig kort oppsummering av turen. Det planlegges å lage en fotobok som vil inneholde aktiviteter fra hele turen. Medlemmer i laget vil da få muligheten til å bestille fotoboken i løpet av høsten.

Vi startet reisen med fly til Amsterdam kl 6.00 søndag 4. august og landet i Bucuresti i 13-tiden.

Vel framme på flyplassen var neste etappe busstur til byen Brasov hvor vi overnattet 3 netter. Her var det utflukter til omkringliggende severdigheter de 3 dagene vi var der.

Den mest spesielle utflukten var ikke planlagt. På vei tilbake fra turen måtte bussen stanse p.g.a. motorproblem. Vannet fosset ut under bussen og de fleste vet nok at da er det lurest å ikke kjøre videre.
Bussjåføren måtte skaffe ny buss. Det ble 3-4 timers venting. Til alt hell stoppet bussen i en liten landsby (som en tysk Dorf) og vi hadde noen fine timer i godt vær og god atmosfære.

Litt av stemningen mens vi ventet på ny buss. Det var nesten som det ble en nedtur når den nye bussen kom for å kjøre oss ca. 2 timer tilbake til hotellet!

På utfluktene var det mye kø på veiene på grunn av veiarbeid og en del kø til severdigheter på grunn av mye folk. Tidsskjemaet sprakk gang på gang!

Etter 3 netter i Brasov bar det videre til festivalbyen Tulcea. På denne turen ble det også mye forsinkelser. Ingrid og Eivind som skulle nå et møte med festivalkomiteen kl 21.00 fikk dårlig tid men vi nådde fram til møtet presis kl 21.00!
Resten av oss skulle kjøre videre til hotellet, sjekke inn og spise middag.

Allerede neste dag var det parade og vi forlot hotellet kl 17.15. Sandnes Folkedanslag ble umiddelbart ‘midtpunktet’ og mange ville bli avbildet sammen med oss. Bildet nedenfor taler for seg.

Om kvelden var det konkurranse. Vi startet ikke før ca. 22.30 men tross tidspunktet gjorde vi en veldig god oppvisning. På vår siste dag i Tulcea fikk vi vite resultatet av konkurransen.
Gleden ble stor da det gikk opp for oss at vi hadde fått første pris:

I løpet av dagene i Tulcea var vi på noen utflukter. Blant annet ble båtturen på Donau-deltaet en flott opplevelse. Det var ingen guide på båten. Hva gjør vi da? Jo, da kjøper vi et kart med en del fakta om deltaet. Per leser seg opp på fakta og guider oss underveis. Snakk om fantastisk improvisasjon!

For øvrig ble det dans på båten med trekkspill, torader og munnspill (Eivind, Aage og Magnar) og underholdning på fløyte av Dag.

Etter dagene i Tulcea bar det tilbake til Bucuresti der vi hadde en overnatting. Det så ut til å være en spennende by og mange ville nok gjerne hatt flere dager her, men da helst tidlig vår eller sent høst på grunn av varmen.

På avreisedagen var det omvisning på Ceausescu palasset. Et vanvittig stort byggverk og heldigvis forsto vi at mye av det var i bruk.

Etter lunsj kjørte bussen oss til flyplassen. Da var vi klar for Norge og hverdager igjen.

Takk til alle for minnerike dager!